Köpvillkor

1.1 Allmänt

Viatech AB är verksamt inom tygindustrin och smycken genom försäljning på internet via www.finessewear.se som Namn på Finessewear.

Följande allmänna köpvillkor (”Villkor”) gäller vid beställning av varor via www.finessewear.se (”Webbplatsen”). Viatech AB har adressen Markurellgatan 17, 42252 Göteborg i Sverige; telefonnummer +46 (0) 722 920 32 91; organisationsnummer: 556858-0889; Momsregistreringsnummer: SE 556858088901

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kund”) gör en beställning via webbplatsen www.finessewear.se och tillhörande sidor (”Webbplatsen”).

Finessewear förbehåller sig rätten till slutförsäljning och eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, såsom fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser och prisjusteringar (såsom ändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information om en vara finns i lager. Finessewear förbehåller sig rätten att korrigera sådana fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.

Webbplatsen, och allt innehåll på den, ägs av viatech AB. Informationen är skyddad enligt lag med avseende på t ex upphovsrätt, marknadsföring och varumärken. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Viatech AB.

1.2 PRISER

Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priserna i butik kan variera. Alla priser är i svenska kronor .kr (SEK) och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%, 12% eller 6% beroende på vilken typ av vara som Kunden beställer. Priserna inkluderar inte betalning eller leveransavgifter, vilka anges separat. De priser som anges vid Kundens beställningsdatum gäller under hela köpprocessen.

Om Kunden har valt leverans via någon av våra partners utlämningsställen och partnerns hempaket tillkommer en leveransavgift. Gällande fraktkostnader redovisas på Webbplatsen i kassan under rubriken Frakt. Alla avgifter inkluderar moms. Inga andra skatter eller avgifter tillkommer.

1.3 KÖP OCH KUNDINFORMATION

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren, och samtycker till att han har läst informationen om personuppgifter nedan och samtyckt till användningen av cookies i enlighet med avsnitt 1.13 nedan. Ett köpeavtal, för vilket dessa Villkor tillämpas, ingås först när finessewear har bekräftat beställningen (”Orderbekräftelse”) skriftligen till den av Kunden uppgivna e-postadressen och Kunden mottagit Orderbekräftelsen från Finessewear. Finessewear uppmanar kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Finessewears kundtjänst .

Finessewear skickar ut en orderbekräftelse på angiven mailadress från det att du har godkänt och skickat din beställning till oss.
Om du har några frågor, kontakta finessewears kundtjänst .

Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Kunden ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Finessewears behandling av personuppgifter finns i avsnitt 1.13 nedan, som är en del av dessa Villkor.

Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja någon obehörigs användarnamn och lösenord och ska se till att dokumentet med information om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att den obehöriga inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omedelbart meddela Finessewear om det kan misstänkas att en obehörig känner till Kundens lösenord.

Om Finessewear misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller inloggningsinformation eller på annat sätt bryter mot Villkoren, har Finessewear rätt att stänga av Kunden. Finessewear har även rätt att tilldela kunden ny inloggningsinformation.

1.4 LEVERANSTID OCH MEDDELANDE

Leverans av varor som finns i lager sker inom en (1) till tre (3) arbetsdagar till partnerns utlämningsställen.
Tiden räknas från att Finessewear skriftligen bekräftar beställningen genom Orderbekräftelsen. Vid försening har Kunden rätt att häva köpet. Återbetalningar kommer sedan att göras inom trettio (30) dagar efter det att kunden meddelat beslutet att häva köpet. Under högsäsong (t.ex. black-friday, jultid eller vid realisering) kan leveranstiden vara något längre. Finessewear tar emot och levererar alla beställningar i den ordning de kommer till Finessewear.

Paketen hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Om du vill hämta ut en annan persons paket visas båda deras ID. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas ut. Avisering skickas via e-post och, om Kunden har uppgett ett mobilnummer, även via gratis SMS. Endast i undantagsfall skickas avisering via vanlig post.

1.5 LEVERANSMETOD OCH FRAKTKOSTNAD

Finessewear levererar paket som beställts via Webbplatsen inom Sverige enligt följande:

1.5.1 LEVERANSPLATS ALTERNATIVT HEMPAKET

Kunden kan välja att få sin beställning skickad som paket till samarbetspartners, till exempel Postnords paketombud. Den tillämpliga fraktkostnaden som tillkommer när som helst framgår av Webbplatsen. I händelse av att paketet är trasigt vid leverans ska paketet inte släppas. Istället kommer Finessewear att kontaktas via kundtjänst som tar hand om att skicka nya varor i första hand och kreditera Kunden i andra hand.

När beställningen är mycket tung eller skrymmande kan paketet vanligtvis inte skickas till en partners paketombud (som Postnord). Istället kommer Finessewear att ordna frakt till Kunden med partners hempaket, till exempel med Postnord. Exempel på produkter som skickas med hempaket är över 20 kg. Den tillämpliga fraktkostnaden när som helst anges på webbplatsen. Det är viktigt att Kunden anger ett korrekt telefonnummer där Kunden nås under dagen och kvällen. Om Poståkeriet inte kommer i kontakt med Kunden kommer avisering att skickas ut per post. Leverans sker i enlighet med partnerns leveranstider. Avvikelser för lantbrevbärarlinjer kan förekomma. Levererat paket kan inte lämnas vid dörren utan måste kontrolleras och tas emot.

Via Webbplatsen är det möjligt för Kunden i Sverige att begära en så kallad paketsökning, vilket innebär att Kunden kan följa de beställda varornas resa från Finessewear hela vägen till valt utlämningsställe.

Kunden har rätt att lösa in paketet fjorton (14) dagar från det att aviseringen skickats via e-post och/eller om möjligt SMS. För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Finessewear rätten att debitera Kunden en avgift motsvarande kostnader för returfrakt, hantering och faktiska hanteringskostnader.

1.6 BETALNING OCH GODKÄNNANDE AV VILLKOR

Kunder kan betala sin beställning via Finessewears samarbetspartner Klarna AB (”Klarna”), organisationsnummer 556858-0889 genom Klarna och de alternativ som erbjuds där: fakturabetalning, delbetalning, kreditkortsbetalning och direktbetalning.

Klarnas Checkout (Betaltjänst) presenterar viss information till Kunden så snart Kunden identifieras. Vilken information Kunden behöver lämna för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köp och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt från Klarna Betaltjänst utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ Kunden valt. Kreditupplysningar som Klarna tar påverkar inte Kundens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysningar om Kunden, såsom banker. Efter att Kunden har identifierats visar Klarna betaltjänst vilka alternativ som finns tillgängliga för dig som Kund. Faktura är standardbetalningsalternativet, men Kunden kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen, såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. De alternativ som erbjuds kunden kan variera från gång till gång.

Fakturorna skickas ut via e-post i samband med att beställningen skickas från Webbplatsen. Fakturan har en förfallodag på 14 dagar. Kvitto på din betalning skickas i paketet och fungerar som köpbevis (kvitto).

Genom att ange eller begära information i Klarna Betaltjänst accepterar du dessa Villkor och Klarna Betaltjänstvillkor samt Klarnas användning av Kundens personuppgifter i enlighet med Klarnas Betaltjänstvillkor, se följande länk: Klarnas Villkor .

För mer information om Klarna Betaltjänst, använd följande kontaktuppgifter: telefon 08-120 120 10, [email protected] eller på Klarnas hemsida . Vid kontakt med Klarna används personnummer och kundnummer.

För betalning med MasterCard eller Visa-kort kommer beloppet att debiteras ditt konto omedelbart.

1.7 SÄKERHET FÖR BETALNINGAR PÅ www.Finessewear.se

Det är viktigt för Finessewear att kunna erbjuda säkra betalningsalternativ. Därför använder Finessewear ett betalningssystem utvecklat för att skydda Kunden. Alla transaktioner som görs skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, vilket ger mycket god säkerhet. För att skydda Kunden förbehåller sig Finessewear alltid rätten att kontrollera kortets giltighet, att debiterbart köpeskilling finns samt köparens adressuppgifter. För frågor om säkerhet eller betalningsmetoder är Kunden välkommen att kontakta Finessewears kundtjänst.

1.8 ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor på Webbplatsen har Kunden alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Finessewear inom 14 dagar från det att Kundens ombud mottagit den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor med bruten försegling som inte kan returneras av hälso- eller hygienskäl (t.ex. underkläder, badkläder och liknande produkter).

I samband med en beställning av en produkt för vilken ångerrätten inte gäller får Kunden tydlig information om detta i produktens beskrivning. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne önskar kunna utnyttja sin ångerrätt. Ångerrätten upphör alltså när Kunden bryter förseglingen.

Om Kunden önskar ångra köpet ska Kunden innan ångerfristen har löpt ut skicka ett tydligt och tydligt meddelande till Finessewear.se på det sätt som anges här. Kunden ska ange namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och varans namn i meddelandet. Om ovanstående aviseringsmöjlighet inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätten som Konsumentverket har tagit fram (se följande länk: Ångerblankett från Konsumentverket ) .

När Kunden ångrar sitt köp, återbetalar Finessewear det belopp som Kunden betalat för produkten, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella extra leveranskostnader till följd av att Kunden väljer ett annat leveranssätt än den standardleverans som Finessewear erbjuder. Vid retur av en del av en beställning återbetalas inte leveranskostnaden. På det belopp som ska återbetalas har Finessewear rätt att dra av ett belopp som motsvarar varans värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat produkten till ett större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper. eller funktion.

Finessewear återbetalar beloppet så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det datum finessewear mottagit Kundens meddelande om utnyttjande av ångerrätten. Finessewear kan dock vänta med återbetalningen tills finessewear har tagit emot produkten eller Kunden har visat att produkten har returnerats. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde vid köptillfället, förutsatt att inget annat avtalats eller att det finns hinder mot en sådan återbetalning.

1.8.1 PRINCIPEN OM ÅTERKOMMANDE VID UTÖVANDE AV Ångerrätten

Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varornas skick efter att Kunden tagit emot varan och under returfrakten. Produkten ska skickas tillbaka inom 14 dagar från det datum meddelandet om utnyttjande av ångerrätten lämnades till Finessewear.se . Finessewear rekommenderar att Kunden vid retur via Postnord skickar varorna väl emballerade, i gott skick, med etiketter kvar på produkten och i originalkartongen. För underkläder och badkläder ska tätning sitta kvar på produkten.

Vid utövande av ångerrätten ska en vara skickas i retur till Finessewear enligt de metoder, instruktioner och till den plats som anges på Webbplatsen, du hittar information om detta här . Finessewear tar då ut en returfraktavgift i enlighet med vad som från tid till annan anges på Webbplatsen, vilket regleras i efterhand i enlighet med vad som anges ovan. Vid återkomst till Webbplatsen ska Kunden beställa en retursedel genom att kontakta Finessewears kundtjänst . Retursedel och returadressetikett skickas med brev till Kunden. Returetiketten är förbetald och beloppet dras från din återbetalning.

Fyll i retursedeln som bifogas brevet. Ange alltid anledningen till returen. Returadressetiketten är förbetald. Kunden ska alltid använda denna returadressetikett. Returadressetiketten innehåller all information som behövs för att returen ska bli korrekt. Returer via Postnord ska ske i originalförpackning. Anvisningarna som anges på retursedeln ska följas och anledningen till returen anges. Finessewear ersätter aldrig returfraktkostnader som uppstått på annat sätt. Kunden står för transportrisken i enlighet med vad som anges ovan..

1.9 ÖPPET KÖP

Finessewear erbjuder 14 dagars öppet köp för oanvända varor från den dag då Kunden tagit emot varan/varorna.

Öppet köp gäller inte följande varor:

(a) varor som har tillverkats i enlighet med Kundens instruktioner eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Detta innebär bland annat att öppet köp inte gäller produkter med personligt tryck, produkter som säljs via Team-shop där namn- och/eller nummertryck eller andra liknande specialtillägg anges, produkter med personlig broderi eller för skidor där bindning är inpassad,

(b) Öppet köp gäller inte presentkort och föremål köpta med rabattkupong

När Kunden använder öppet köp återbetalar Finessewear det belopp som Kunden betalat för produkten inklusive leveranskostnader. Vid retur av en del av en beställning återbetalas inte leveranskostnaden. Finessewear återbetalar beloppet så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det datum Finessewear mottagit den returnerade produkten om Kunden har returnerat produkten via Postnord. Återbetalningen kommer då att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde vid köptillfället, under förutsättning att inget annat har avtalats eller att det finns hinder mot sådan återbetalning.

1.9.1 PRINCIP FÖR RETUR VID ÖPPET KÖP

Vid öppet köp betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varornas skick efter att Kunden tagit emot varan samt under returfrakten. Produkten ska skickas eller returneras inom 14 dagar från den dag då Kunden tagit emot produkten/produkterna. Finessewear rekommenderar att Kunden vid retur via Postnord skickar varorna väl emballerade, i gott skick, med etiketter kvar på produkten och i originalkartongen. För underkläder och badkläder måste försegling därför finnas kvar på produkten. Returer ska göras med retursedel och endast returetikett vi skickar endast per post. Fyll i din retursedel med returkoden som anger anledningen till din retur. Lägg sedan lappen i ditt paket tillsammans med de produkter du vill returnera.

Vid öppet köp kan en vara skickas i retur till Finessewear enligt de metoder, instruktioner och till den plats som anges på Webbplatsen. Vid återkomst till Webbplatsen ska Kunden beställa en retursedel genom att kontakta Finessewears kundtjänst . Retursedel och returadressetikett skickas per brev till Kunden.

Fyll i retursedeln som bifogas brevet. Ange alltid anledningen till returen. Returadressetiketten är förbetald. Kunden ska alltid använda denna returadressetikett. Returadressetiketten innehåller all information som behövs för att returen ska bli korrekt. Returer via Postnord ska ske i originalförpackning. Anvisningarna som anges på retursedeln ska följas och anledningen till returen anges. Returetiketten är förbetald och beloppet kommer att dras från din återbetalning. Finessewear ersätter aldrig returfraktkostnader som uppstått på annat sätt. Kunden står för transportrisken enligt vad som anges ovan.

OBS: Vi hämtar inte ut rekommenderade brev eller paket som skickas mot postförskott om du väljer att skicka din retur på annat sätt än med den förbetalda returetiketten.

Du kan bara returnera en beställning individuellt. Glöm inte att lägga din retursedel i paketet! Utan retursedel kan vi inte göra en återbetalning. Om vi inte får information från dig inom 30 dagar efter att vi mottagit en retur utan retursedel kasserar vi produkten.

1,10 BYTE

Kunden har rätt att ändra den beställda varan inom 14 dagar efter att varan mottagits av Kunden. Varan ska returneras väl emballerad, i gott skick, med etiketter kvar på produkten och i originalkartongen. . Det är viktigt att alla etiketter och eventuellt plast sitter kvar på plagget.

Bytesrätten gäller inte för följande varor:

(a) varor som har tillverkats i enlighet med Kundens instruktioner eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Detta innebär bland annat att bytesrätten inte gäller produkter med personligt tryck, produkter som säljs genom Team-shop där namn- och/eller nummertryck eller andra liknande specialtillägg anges, produkter med personlig broderi eller för skidor där bindning är monterad; eller

1.11 KLAGOMÅL

Finessewear garanterar att varje försändelse granskas innan den skickas till Kunden. Skulle varan ändå vara trasig eller felaktig när den kommer till Kunden kan produkten reklameras. Det enklaste sättet för en kund att klaga på en produkt är att kontakta kundtjänst.

Kunder som vill göra ett giltigt fel i den beställda produkten måste kontakta Finessewear så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid vara inlämnat i tid.

Vid klagomål följer Finessewear Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer och rekommendationer. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida ›

1.12 ÅLDERSGRÄNS

Enligt svensk lag behandlar Finessewear inte kontantköp för personer under 16 år och kreditköp för personer under 18 år. Konsumenter under 18 år måste ha föräldrarnas godkännande.

1.13 PERSONUPPGIFTER

Finessewear är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Kunden lämnar till vår webbplats. Kundens uppgifter används för att Finessewear ska kunna fullgöra sina skyldigheter gentemot Kunden, såsom att ge Kunden god service, olika marknadsföringsaktiviteter såsom att skicka ut nya kataloger/broschyrer och erbjudanden som är anpassade för Kunden. För att uppnå detta kan Kundens uppgifter behöva samordnas med andra register och lämnas till andra företag inom Finessewear-koncernen samt till Finessewears partners och leverantörer, i vissa fall även utanför EES-området. Finessewear dokumenterar även den kommunikation de har med Kunden i de fall Kunden gör ett klagomål, för att kunna tillhandahålla den service Kunden förväntar sig av Finessewear.

Enligt personuppgiftslagen har Kunden rätt att kostnadsfritt begära information om de personuppgifter som behandlas om Kunden hos Finessewear en gång per kalenderår, oavsett hur de samlats in. Om en Kund önskar sådan information ska en undertecknad begäran lämnas till Finessewear. Begäran ska göras skriftligen och kan inte skickas via e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att uppgifterna rättas, spärras eller raderas.

1.14 BOKNING

Vi reserverar oss för händelser som kan orsaka slutförsäljning, lagerskillnader, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare förbehåller vi oss rätten att göra eventuella fel i bild, text och/eller prismärkning.

Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det pris som du köpt varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelse/kvitto) det pris som gäller för köpet.

1.15 ANSVARSFRISKRIVNING

Vid force majeure skjuts våra åtaganden upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, ohälsa hos personal, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta sker hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partners. Om force majeure råder i mer än två månader har såväl kunden som vi rätt att säga upp avtalet utan skyldighet att betala skadestånd

1.16 FÖRETAGETS INFORMATION

Viatech AB, organisationsnummer 556858-0889 är registrerat i Sverige, 42252 Göteborg. Verksamhetens del är partihandel med skönhetsvaror samt partihandel med kläder och skor.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *